AcasăTransport și comunicațiiVicepremierul Andrei Spînu a reiterat că solicitările protestatarilor nu sunt justificate

Vicepremierul Andrei Spînu a reiterat că solicitările protestatarilor nu sunt justificate

Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) vine cu mai multe precizări în urma acțiunii de protest organizată de un grup de transportatori, indignați că cei de la guvernare nu au răspuns solicitării lor de a majora prețul la călătorii sau de a le acorda subvenții. Vicepremierul Andrei Spînu a reiterat că solicitările protestatarilor nu sunt justificate.

Astfel, cei de la MIDR declară că în urma mai multor întâlniri între viceprim-ministrul, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, secretarul de stat pe domeniul transportului, Mircea Păscăluță și reprezentanții unor asociații din domeniul transportului rutier raional și interraional, transportatorii au prezentat solicitări de a dubla, chiar și a tripla, tariful aplicabil pentru călătoriile de pasageri – de la 1,37 lei/km la 1,85 lei/km.

„Spre exemplu, dacă la moment tariful Chișinău – Bălți este 80 MDL, ei doresc să fie 185. Un alt exemplu, Chișinău – Drochia, acum este 109 MDL, solicitarea este să fie 245 MDL. Aceste solicitări nu sunt justificate”, spun reprezentanții Ministerului.

Prin urmare, cei de la MIDR precizează că, la momentul actual, tariful de bază este de 60 de bani/km/pasager, pentru autovehiculele de categorie de confort clasa II și 70 de bani/km/pasager, pentru autovehiculele de categoria de confort clasa I. Acest preț a fost stabilit la sfârșitul anului 2019, devenind aplicabil începând cu 2020.

„Din 2020, toți transportatorii au avut dreptul de a aplica un tarif de 70 de bani. Majorarea tarifului din 2019 (cu 14 bani – clasa II sau 30 % și 22 bani – clasa I sau 45 %) a avut drept scop motivarea transportatorilor de a investi în parcul auto și de a asigura un nivel de siguranță și confort adecvat transportului de pasageri. În acest scop a fost instituită, inclusiv obligativitatea de a trece procedura de clasificare de confort. În anul 2020, atunci când a început procedura de clasificare, din 2600 autovehicule, 2074 au trecut procesul de clasificare, dintre care clasa I – 119 autovehicule, iar clasa II – 1941 vehicule”, comunică sursa.

În anul 2021, potrivit reprezentanților ministerului, avem doar 37 de unități, care corespund clasei I de confort și doar 30 % din numărul total de unități eligibile au trecut clasificarea, restul de 70% din autovehicule nici nu au fost prezente pentru clasificare, cu toate că această procedură este una obligatorie. Cei de la MIDR menționează că aproape 80% din autobuzele antrenate în transportul de pasageri au o vârstă de peste 16 ani și doar 3,2% din autovehicule antrenate în transportul de pasageri au o vârstă de până la 10 ani. 45% din autovehicule, aproape jumătate din tot transportul de pasageri, au o vârstă de peste 20 de ani.

În acest fel, Ministerul comunică despre mai multe acțiuni care, potrivit lor, vor duce la dezvoltarea infrastructurii de transport rutier conform standardelor UE:

  • îmbunătățirea Codului transporturilor rutiere, în care urmează să fie reglementat clar modul de activitate al unor categorii de transportatori, inclusiv prin prevederi cu privire la înregistrarea obligatorie în Republica Moldova a tuturor prestatorilor de servicii de taxi;
  • elaborarea unor noi politici tarifare ce vor avea menirea de a asigura eficientizarea serviciilor regulate de transport persoane și combaterea traficului ilicit de pasageri, inclusiv reglementarea clară a tarifelor aplicate serviciilor de autogară;
  • implementarea sistemului de management integrat „e-Bilet”; „e-Monitorizare GPS”; „e-Autotest”;
  • elaborarea Programului național de reînnoire a parcului de autobuze/autocare antrenate în deservirea serviciilor regulate în trafic național.

În același timp, vicepremierul Andrei Spînu, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, a venit cu un mesaj către grupul de transportatori:

„Ca ministru responsabil de domeniul transporturilor, una dintre principalele mele preocupări este ca oamenii să beneficieze de servicii de transport sigur, comod și accesibil, iar prețul achitat pentru serviciile de transport să fie unul corect și care corespunde realităților actuale. Din discuția despre tarife nu putem ignora nevoia ca transportatorii să investească mult mai serios în modernizarea autovehiculelor, așa cum prevede legea. Respect dreptul transportatorilor de a protesta și îi asigur, ca și până acum, că rămân deschis la dialog pentru a găsi o soluție în interesul tuturor în ceea ce privește tarifele”.

Un protest al transportatorilor auto a avut loc pe 25 noiembrie, în Piața Marii Adunări Naționale. Manifestanții au claxonat timp de câteva minute, pentru a-și arăta nemulțumirea față de faptul că cei de la guvernare nu au răspuns solicitării lor de a majora prețul la călătorii sau de a le acorda subvenții. Aceștia acuză guvernarea și de faptul că ar proteja scheme de corupție. În cazul în care nu vor fi auziți, transportatorii amenință cu greva.

alocapitala
bazadedate

Veaceslav Ioniță: Anul 2021 va intra în istorie ca anul prețurilor

Analistul economic, Veaceslav Ioniță a declarat că anul 2021 va intra în istorie ca anul inflației sau anul prețurilor. Potrivit lui, toate prețurile care...
Lantaur ro DI-4376
Chișinău
cer acoperit de nori
-4.8 ° C
-4.5 °
-6.8 °
78 %
0.5kmh
100 %
mar
-3 °
mie
2 °
joi
3 °
vin
3 °
sâm
2 °
Politrans Logist Ro DI-4399