Industrii
AcasăActualPeste 80% din banii pentru publicitatea online pleacă din Moldova. Expertul a...

Peste 80% din banii pentru publicitatea online pleacă din Moldova. Expertul a explicat de ce este necesar să se dezvolte „publicitatea outdoor”

Publicitatea în rețelele sociale exportă 90% din banii publicitari din Moldova în SUA, China și alte țări. Deci, acest lucru ”mănâncă” finanțele locale. Cât despre publicitatea outdoor, televizată și radio, vorbim de bani importați care circulă pe piața moldovenească. Directorul agenției de publicitate Trendseter, Andrei Jicol, a vorbit despre pericolele publicității online pentru piața de publicitate din Moldova.

El a adus exemplul companiei coreene Samsung, care a alocat un buget pentru publicitatea outdoor, TV și radio. „În acest caz, Moldova lucrează pe plan local ca gastarbeiter, dar primește bani din străinătate. Și publicitatea online ”mănâncă” banii locali, este exportul lor ”, a spus Jicol.

Reorientarea de la piața publicității outdoor la internet nu este o opțiune

Potrivit expertului, ar trebui să fie profitabil pentru stat să dezvolte afaceri locale care să funcționeze, să plătească taxe și să valorifice piața. „Acest lucru nu înseamnă că trebuie să acoperiți publicitatea pe Facebook, dar nici reorientarea către Internet nu este o opțiune. Adică autoritățile închid afacerea locală și o trimit la lucru pe internet”, explică el.

Jicol a evidențiat problemele care se ascund în spatele frazei autorităților „toată lumea face reclamă pe internet, du-te acolo”. În primul rând, aceasta este o scurgere de bani: „Localizăm publicitatea outdoor până în oraș, iar dacă companiile de publicitate outdoor plătesc taxe locale direct la bugetul Chișinăului, atunci Facebook plătește la bugetul Metauniversului. Maximul pe care îl plătește este TVA și astfel 80% din bani dispar.” În al doilea rând, există și o dificultate pentru angajați: „Oamenii care lucrează în publicitate outdoor nu se pot reorienta către publicitatea online. În cele mai multe cazuri, fie pleacă, fie merg să lucreze pe șantiere.”

Liderii pieței de publicitate

Șeful Trendseter a adăugat că, înainte de pandemie, volumul întregii piețe de publicitate era de 25 de milioane de euro, publicitatea outdoor și publicitatea online egalează volumul de 4,5-5 milioane de euro, adică ocupă o cincime din piață. Televiziunea rămâne lider, cu 10 milioane de euro.

„În timpul pandemiei, piața de publicitate radio a crescut brusc, în special online. Nu toate posturile de radio, ci doar cele care au fost pregătite pentru asta ”, a spus el.

Oamenii se întorc mereu la variantele clasice

Jicol prezice că publicitatea TV va domina încă câțiva ani, dar sugerează că publicitatea pe Internet are șanse să depășească televiziunea, deși forma sa se poate schimba ușor. Ca exemplu, el a adus publicitatea audio americană folosind dispozitivele. „Acum Amazon știe chiar mai multe despre oameni decât Facebook. Dacă acesta din urmă știe ce citești, atunci Amazon știe ce cauți, vinzi, mănânci”, a spus el.

Șeful companiei a adăugat că popularitatea podcast-urilor este exportată în regiunea noastră: „Stațiile de radio migrează pe internet și se fixează acolo”.

Jicol este sigur că forma clasică de publicitate se va dezvolta: „Oamenii se întorc mereu la variantele clasice. Dacă urmăriți astăzi fluxul de știri pe telefon, începeți să aveți imunitate la publicitate – vă uitați mai repede. Conform statisticilor, 40% dintre browserele de pe telefoane au instalată blocarea reclamelor. Acesta este un indicator important. În acest moment, ne amintim cel mai vechi mediu – publicitatea outdoor.

Citiți, de asemenea

bazadedate

Vei fi interesat de

alocapitala
Casalot Ro DI_4408
Chișinău
ploaie ușoară
23.9 ° C
25.2 °
23.9 °
55 %
1kmh
0 %
vin
24 °
sâm
33 °
Dum
32 °
lun
33 °
mar
35 °
Intertext ro DI-4356