Ramura transportului este ramura care asigură mobilitatea cetățenilor și viața economică a unei țări. Pentru serviciile de transport se duce o luptă puternică internațională. Republica Moldova are șansa de a fi parte a acestei ramuri. „Avem o recuperare bună a ramurii transportului după criza pandemică din 2020. Important acum este să asigurăm dezvoltarea acestei ramuri, fără de care nu este posibilă creșterea economică a țării”, a declarat Veaceslav Ioniță, expert în politici economice la Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, în cadrul ediției de vineri, 10 martie, a emisiunii „Analize economice cu Veaceslav Ioniță”.
Potrivit expertului, ramura transportului în Republica Moldova se împarte în două categorii: 1) transportul de mărfuri (75%); și 2) transportul de pasageri (25%). Această ramură, până în 1988 a fost în continuă creștere, însă din 1988, 1989 și 1990 a început declinul ei, care a continuat până în 2001, când a ajuns la 1/5 din maxima istorică și cam jumătate din ceea ce a fost în 1995. După 2001 a crescut ușor, creștere care a durat până în 2008. Criza din 2009 din nou a dus ramura în jos, cu aproape 30%, din cauza scăderii transportului de mărfuri. După 2009 a fost în creștere până în 2020, când, la fel, a fost dus în jos ramura transportului. „Scăderea nu a fost atât de mare, deoarece a scăzut cel mai mult transportul de pasageri, cel de mărfuri practic nu a fost afectat. Au urmat doi ani de recuperare, 2021 și 2022, și estimativ, în prezent, avem cu peste 20% mai mult decât ceea ce am avut în 1995”, a spus expertul.
În opinia sa, transportul aerian are cea mai mare contribuție la transportul pasagerilor. Până în 2013 transportul aerian moldovenesc era la nivel de 0,8 miliarde de pasageri kilometri. Din 2013 am avut o creștere fenomenală. După anularea regimului de vize, moldovenii au început să circule foarte intens. S-a ajuns la 2,4 miliarde de pasageri kilometri în 2019. A urmat o cădere de până la 0,7 miliarde în 2020, din cauza restricțiilor pandemice. În 2021 s-a recuperat până la 1,4 miliarde, iar în 2022 – până la 2 miliarde de pasageri kilometri.
Legat de transportul de mărfuri, analistul economic a subliniat că Republica Moldova în 2022 a exportat multă marfă din și înspre Ucraina. În 1995, doar ca volum a transportat 54,2 milioane de tone de marfă, scăzând până la 27,8 milioane de tone în 1999. A urmat o recuperare, până la criza din 2009, care a dus ramura în jos, la 26 de milioane de tone de marfă. Deși a fost criză în 2020, transportul de pasageri a avut o scădere semnificativă, iar la cel de mărfuri – căderea a fost aproape neobservată. În 2022 s-a ajuns la 53,4 milioane de tone, estimativ nivelul din 1995.
Referitor la transportul feroviar, economistul a menționat că până în 1990 era circa 90% din tot transportul de mărfuri. Dacă în 1995 se transportau pe cale feroviară 13,1 milioane de tone anual, în 2003 s-a ajuns la 14,7 milioane de tone de mărfuri anual. După 2003, a urmat o cădere continuă până în 2020, când volumul de mărfuri exportat cu trenul era de 2,9 milioane de tone de mărfuri anual. În 2022 a reușit să crească până la 3,8 milioane de tone de mărfuri, datorându-se în mare parte războiului din Ucraina și producției agricole mari, care a trebuit să fie transportată pe cale feroviară.
Potrivit expertului, serviciile moldovenești de transport sunt și exportate. Companiile din Republica Moldova lucrează pentru a oferi servicii de transport în afara țării. În 2022 s-au exportat servicii de transport la nivel de 480 de milioane de dolari, după ce în 2020 ramura s-a prăbușit până la 250 de milioane de dolari. „Estimăm că în 2022, transportul de pasageri a fost de 95 de milioane de dolari, iar cel de mărfuri – de 340 de milioane de dolari”, a menționat expertul.