Industrii
AcasăActualExpert: "Piața de publicitate din Moldova este mai mult vie decât moartă,...

Expert: „Piața de publicitate din Moldova este mai mult vie decât moartă, dar bolile ei sunt vizibile”

În 2021, volumul pieței de publicitate din Moldova a fost de 26 de milioane de euro, din care 50% a fost reprezentat de televiziune. Cu toate acestea, bugetul televiziunii este în prezent în scădere cu aproximativ 13-15% față de anul trecut, iar ratingurile principalelor canale moldovenești sunt în scădere. Nu același lucru se poate spune despre radio, care și-a menținut constant bugetele în ciuda crizelor. În cadrul emisiunii “Поговорим о деньгах”, Galina Zablovscaia, șefa Asociației agențiilor de publicitate, a vorbit despre ceea ce face ca piața media să fie „bolnavă” și despre principalele simptome ale acestor boli.

Autopercepția pieței de publicitate

Potrivit acesteia, restul de jumătate din volumul pieței publicitare este împărțit între internet, publicitatea exterioară, radio și presă. „Avem contradicții cu tendințele globale, de exemplu, în timp ce în toate țările dezvoltate bugetele pentru Internet sunt comparabile sau depășesc bugetele pentru televiziune, acest lucru nu este caracteristic pentru Moldova până în prezent. Acest lucru poate fi explicat prin faptul că populația are mai multă încredere în televiziune, care este cel mai transparent tip de mass-media din Moldova: este monitorizată și contabilizată. În același timp, bugetul de publicitate al marilor mărci este foarte inerțial. Clientul, mai ales cel străin, știe exact ce va primi de la publicitatea TV. Este mai ușor pentru el să fie plasat acolo. Restul mijloacelor de informare sunt prost calculate”, explică expertul.

Ea aduce ca exemplu publicitatea exterioară: „Publicitatea Digital out-of-home este promovată în prezent în multe țări – acestea sunt panouri publicitare care scanează contactele publicitare ale unei anumite imagini. Dar Moldova este foarte departe de aceasta, deoarece devine profitabilă după ce numărul de contacte publicitare depășește un milion pe zi. Nu cunosc un punct în țara noastră unde să existe o asemenea acoperire.

„Piața de publicitate este testul de turnesol al societății. Cu cât societatea este mai bogată, cu atât mai bine se dezvoltă piața, pentru că are pentru ce să lupte. Având în vedere că nu avem nimic pentru care să luptăm, bugetele de publicitate au scăzut în ultimii trei ani. Bugetul pentru internet a scăzut cu 3-5%, ajungând la 6 milioane de euro. Publicitatea exterioară are, de asemenea, o mulțime de probleme. În același timp, este foarte dificil de prevăzut pe termen lung câți bani trebuie cheltuiți pentru a le recupera”, a spus expertul.

Declinul televiziunii

Zablovscaia a subliniat că bugetul de publicitate TV se reduce treptat. Acest lucru se datorează faptului că clienții nu știu ce se va întâmpla în continuare, iar unii dintre ei părăsesc complet piața.

Acest lucru s-a întâmplat în ciuda faptului că, la începutul pandemiei, după un declin sever al vizionării televiziunii, a crescut brusc atunci când oamenii erau acasă și se uitau la televizor. Ea a remarcat că principalul agent de publicitate la televiziune a fost reprezentat de produsele farmaceutice, care a crescut constant în timpul pandemiei. Piața de televiziune, a spus ea, nu a pierdut prea mult atunci.

În plus, după adoptarea noului Cod al audiovizualului, care a aprobat cerințe stricte privind conținutul pentru canale, ratingurile principalelor canale au început să scadă vertiginos. „Anumitor persoane le plăcea nivelul unui canal, au fost forțați să se uite la altceva și respectiv ei nu s-au mai uitat la el. Apoi, este dificil și costisitor să creștem calitatea programelor”, a explicat șeful asociației.

Vorbim despre cele mai mari canale care încearcă să se conformeze noilor cerințe, care își pierd spațiul publicitar și devin mai puțin atractive. Prime este inclus în această listă.

Zablovscaia nu a menționat canalele care au crescut, deoarece audiența TV a scăzut în general. Unele canale își păstrează aceleași poziții ca și până acum. Acestea sunt Pro TV, TV8, RTR. Alte canale au înregistrat un declin serios, adaugă ea.

Radio este pe un val constant

Situația radioului, pe de altă parte, este mult mai bună: și-a menținut bugetele în mod constant în ultimii 5-7 ani și se descurcă bine. Expertul a declarat că bugetul de publicitate în acest domeniu variază între 1,2 și 2 milioane de euro.

„Radioul este cea mai democratică formă de mass-media. Pe de o parte, trece în fundal și nu irită prea mult ascultătorii, dar, pe de altă parte, influențează oamenii în mod eficient. Nu este atât de scump, nu te aștepți la un efect wow de la el, dar are o componentă de imagine bună. Un alt avantaj este capacitatea de a intra rapid în emisie, iar în publicitate, viteza este adesea de o importanță cheie”, a subliniat Zablovscaia.

Expertul a concluzionat astfel: „Nu pot spune că piața publicitară din Moldova este în agonie, dar are caracteristicile atât ale bolilor temporare, cât și ale bolilor cronice. În general, aș spune că pacientul este mai mult viu decât mort”.

Citiți, de asemenea

bazadedate

Vei fi interesat de

alocapitala
Casalot Ro DI_4408
Chișinău
cer acoperit de nori
2.7 ° C
3.2 °
2.7 °
99 %
3.6kmh
100 %
mar
6 °
mie
5 °
joi
4 °
vin
3 °
sâm
1 °
MGM ro DI-4357