Industrii
AcasăActualCum să deschizi o agenție de turism cu doar un laptop și...

Cum să deschizi o agenție de turism cu doar un laptop și să supraviețuiești pe o piață cu o mie de concurenți? Interviu cu Ivan Garbuz, directorul agenției de turism Admiral Tur

Este posibil să lansezi o afacere în turism doar cu un laptop. Dar din cauza acestei aparente ușurințe, a existat o perioadă în care numărul agențiilor de turism din Chișinău depășea o mie. Totuși dificultatea constă în menținerea acestei afaceri. Despre ce se întâmplă pe piața serviciilor de turism, cum să supraviețuiești în perioada de crize nesfârșite și ce provocări urmează în această industrie, a povestit directorul agenției Admiral Tur, Ivan Garbuz.  

„Oamenii se obișnuiesc cu orice, atât cu pandemiile, cât și cu războiul”

Care în prezent este situația pe piață? Oamenii continuă să călătorească în ciuda războiului din țara vecină?

Pe măsură ce vremea s-a încălzit, vânzările au explodat. Dar, în timp ce oamenii obișnuiau să își rezerve vacanțele în avans, cu câteva luni sau șase luni înainte, acum „prind” oferte fierbinți pentru mâine, poimâine sau săptămâna viitoare. Acest lucru se întâmplă deoarece, din cauza situației din lume, clienții nu pot planifica călătoriile cu mult timp înainte. „Probabil că nu se va întâmpla nimic săptămâna aceasta, ne luăm concediu și copiii și plecăm în vacanță”, este abordarea pe care o au acum turiștii. Avem vânzări record în timpul vacanței de vară, probabil din cauza pauzei care a început pe 24 februarie.

Compania dumneavoastră a fost afectată de evenimentele din Ucraina? Cât de mult au scăzut vânzările de când a început războiul?

În februarie s-a terminat povestea cu pandemia. Când restricțiile au fost ridicate, vânzările noastre au crescut foarte mult, am fost chiar surprinși că clienții erau atât de bine dispuși. Dar odată cu izbucnirea războiului, vânzările au scăzut la zero. A durat o lună și jumătate: aeroportul a fost închis, oamenii erau speriați, iar noi făceam mai multă muncă tehnică între timp. După Paște, vânzările în toate agențiile de turism au crescut, cererea a crescut. Oricât de nefericit ar suna, oamenii se obișnuiesc cu orice, cu pandemiile și cu războaiele.

Cum a afectat pandemia agenția dumneavoastră de turism? Ați fost puternic loviți?

În timpul pandemiei, vânzările s-au oprit brusc. În prima jumătate a verii 2020 nu am lucrat, apoi am decis să dezvoltăm un proiect de vânzări online. Am văzut că se va dezvolta, deoarece oamenii stăteau acasă și erau dispuși să rezerve și să comande unele servicii (mâncare, excursii), și era chiar mai ușor să organizăm locuri de muncă la domiciliu și nu este nevoie de spații de birouri pentru asta. Am rămas cu speranța că pandemia se va încheia la un moment dat.

În 2020, chiar și după ridicarea unor restricții, vânzările au scăzut cu 80% față de 2019.

Agenția noastră de turism a fost grav afectată de valuri, de blocaje și de închiderea frontierelor. În toamna anului 2020, oamenii păreau să dorească să călătorească și exista cerere, dar nu aveam ofertă. Populația s-a obișnuit, iar în vara lui 2021, deși nu revenisem la cifrele din 2019, vânzările erau la jumătate din ritmul normal.

S-a schimbat afacerea turistică de la pandemie încoace? Și cum, mai exact?

Pandemia a schimbat afacerea, a dus-o într-o altă direcție, iar vânzările online au început să aibă succes. Ne-am dat seama la timp că aveam nevoie de acest proiect online, care a funcționat în cele din urmă.

Deci, din cele 30 de persoane din echipa mea, jumătate au plecat să lucreze de la distanță. Printre aceștia se numărau consultanți, specialiști în marketing și oameni din domeniul IT. Unii chiar au plecat în străinătate, dar au continuat să lucreze pentru noi. În acest fel, am redus spațiul de închiriat, dar am păstrat personalul. Am fost capabili să reconstruim.

„Am avut de suferit din punct de vedere financiar, dar am fost răsplătiți cu încrederea clienților”

Au apărut destinații noi pe care turiștii le preferă acum?

După pandemie, am deschis o mulțime de destinații noi. Datorită WizzAir, clienții au început să zboare din Chișinău spre Verona, Praga, Budapesta. Aceste destinații nu au existat niciodată de aici și, fiind o afacere foarte flexibilă, am găsit imediat ghizi, cazare, excursii. În decembrie, ianuarie, februarie 2021, aproape în fiecare săptămână am avut destinații noi.

Acum, din cauza restricțiilor, multe companii nu pot zbura la Chișinău. Este pur și simplu neprofitabil pentru ei, deoarece țara noastră se află într-o zonă de risc, iar asigurările sunt foarte scumpe.

Cele mai populare destinații sunt cele tradiționale: Bulgaria (cu autobuzul), Grecia (cu avionul), Turcia și Egipt. Turiștii sunt interesați și de Spania, dar sunt foarte puține zboruri și sunt scumpe, când existau companiile aeriene low-cost era mai ieftin.

Printre destinațiile mai noi, se numără Sicilia de la Iași. De acolo avem, de asemenea, oferte pentru Malta, Santorini, Mykonos și Zakynthos. Până la aeroportul din Iași este de mers 3,5 ore cu mașina, este destul de aproape de noi, de aceea oferim excursii cu zbor din România. Da, nu sunt la fel de masive, dar oamenii sunt interesați și fac rezervări.

Ați menționat stațiunile grecești. Apropo, afacerea dumneavoastră a avut de suferit din cauza situației în care o mare companie de acolo a dat faliment și nu a mai putut rambursa banii către contragenți?

Situația respectivă a avut un mare impact. Am pierdut o sumă imensă de bani – am fi putut cumpăra o casă și o mașină cu ea. Turiștii ne-au dat banii, noi i-am transferat operatorului, iar acesta a dat faliment. De aceea, trebuie să mergeți la o agenție de turism și să încheiați un contract cu ea, deoarece are o garanție și o responsabilitate față de turist.

Am plătit toți banii turiștilor din bugetul nostru. Statul, din păcate, nu ne-a ajutat în niciun fel și nu ne-a despăgubit cu nimic. Dar am decis să nu ne închidem și să rectificăm această situație. Clienții au apreciat acest lucru, au revenit la noi, au cumpărat excursii și ne-au recomandat altora. Da, deși am avut de suferit din punct de vedere financiar, s-a meritat, deoarece clienții au încredere în noi și ne aleg pe noi.

„Muzica are șapte note, dar turismul are atât de multe țări, atât de multe destinații”

După toate aceste provocări, ați regretat că ați intrat în această afacere?

Sincer, încă nu am realizat totul, pentru că loviturile au venit una după alta. Cel mai greu este să fii dezamăgit atunci când muncești și se pare că lumina de la capătul tunelului este aproape, pandemia se termină, dar începe războiul. După situația cu falimentul operatorului, exact când se pare că începi să câștigi bani – o altă criză lovește din nou. Din nou, trebuie să faci unele lucruri din cont propriu.

Cu toate acestea, îmi place foarte mult această profesie și nu regret că am intrat în turism. Este o afacere frumoasă despre oameni, cultură, natură, relaxare și bună dispoziție. Când oamenii mă întreabă „Ce afacere ar putea fi mai bună”, nu pot numi nimic altceva decât turismul. Este vorba despre orice. Muzica are șapte note, dar turismul are atât de multe țări, atât de multe destinații, atât de multe locuri frumoase, încât pur și simplu nu există suficient aer și zile pentru a le spune totul clienților. Lumea nu se află undeva acolo, în televizoare și iPhone, ci este diversă și toată lumea poate obține multe din ea. Nu, nu îmi pare rău!

Ați studiat mult timp piața înainte de a vă deschide agenția de turism?

Am avut experiență. Lucram într-o agenție de turism de șase ani, înțelegeam starea de spirit a clienților, simțeam ce iubește și cu ce se mănâncă piața noastră. Înainte de a deschide agenția, am studiat concurența, iar o lună mi-a fost de ajuns pentru a înțelege cu ce aș putea să ies și de ce m-ar alege clienții la Chișinău. Vorbeam cu clienții și vindeam, așa că mi-a fost destul de ușor să intru pe această piață.

De câți bani este nevoie pentru a lansa o astfel de afacere?

În turism nu ai nevoie de investiții mari, ci doar de un laptop, o masă și un scaun. Poți deschide o agenție cu o mie de euro, ba chiar și mai ieftin dacă găsești un sediu mai ieftin.

„Oricine poate deschide o agenție de turism, dar e greu să o menții”

Este chiar atât de ușor să deschizi o agenție de turism?

Este foarte ușor de deschis, dar foarte greu de menținut. La un moment dat, în Chișinău a existat o concurență serioasă – peste o mie de agenții de turism. Oricine poate deschide această afacere, nu este nimic dificil în acest sens. Dar pentru ca clientul să aibă încredere în tine, trebuie să inventezi mereu ceva nou și să depășești așteptările clientului. Întotdeauna trebuie să ai fantezii, dar în turism este ușor, pentru că există atât de multe direcții și oportunități. Dacă clientul este interesat de tine, el va veni la tine, dar dacă oferi mereu același lucru, este greu să rămâi pe piață.

Este dificil să concurezi pe piața turismului din Moldova?

Este foarte dificil pe piața noastră, deoarece există o mulțime de agenții și o mulțime de oameni talentați cu care trebuie să concurezi. Trebuie să fii mereu interesant pentru client și totul va fi bine.

Cum rămâne cu turismul independent? Se poate dezvolta suficient de mult pentru a înlocui agențiile de turism de pe piață?

Aceasta este concurența noastră. Turiștii independenți fac rezervări prin intermediul platformelor online, așa că agențiile de turism trebuie să se restructureze. Este o provocare pentru agențiile de turism, iar cele care nu se retehnologizează vor fi pur și simplu înlocuite.

Aceasta este părerea mea, așa că, în timpul pandemiei, am creat propria platformă prin care turiștii noștri pot rezerva cazare, zboruri, tot pachetul, fără a ieși din casă și pot plăti online cu cardul. Am creat o platformă online completă, care este potrivită și pentru călătorii independenți. Auto-rezervarea este aceeași agenție de turism, același Booking, aceeași Expedia, aceleași platforme care vând bilete.

Agenții care vor fi capabili să se convertească sunt cei care vor supraviețui. O altă opțiune (s-a întâmplat în SUA) este ca agențiile mici să se mute în segmentul de lux și să selecteze excursii individuale (safari, rafting în Amazon). Acest lucru nu poate fi rezervat online sau de sine stătător, este nevoie de consultanți care să ia în considerare pe deplin toate situațiile. Eu însumi am organizat excursii în Tanzania și Brazilia, dar în orice caz, pentru astfel de excursii este nevoie de o agenție de turism. Dar nu atât de multe ca la noi, aici e nevoie de super-profesioniști.

Acestea fiind spuse, nu atât de mulți oameni își pot permite astfel de excursii – sunt scumpe. Tanzania și Brazilia vor costa de la 2.000 de euro. Pentru astfel de clienți este nevoie de agenții. Dacă previzionați viitorul, platformele online vor înlocui turismul de masă, oamenii vor face rezervări de pe telefon sau de pe o aplicație. Iar agențiile de turism vor avea nevoie de tururi complexe.

„Odihna a devenit la fel de necesară ca și hrana”

Care sunt obiectivele dumneavoastră pentru următorii cinci ani? Doriți să vă extindeți afacerea? Dacă da, cum?

În două săptămâni vom deschide două filiale la Chișinău – la Botanica și la Rîșcani, acum avem una în Centru. Am vrut să deschidem filiale și în România și Ucraina, dar timpul va arăta care va fi cererea și situația din lume.

Cum vedeți perspectivele industriei în ansamblu?

Cu siguranță va evolua. Chiar și înainte de pandemie, aceasta se dezvolta foarte rapid. Dacă ne uităm la statistici, turismul este una dintre cele mai dinamice industrii. După pandemie, am început să ne dezvoltăm foarte repede, pentru că turismul este foarte flexibil, ne ridicăm din cenușă într-o lună sau două. Oamenii vor să se odihnească și să se recupereze din cauza faptului că muncesc mult și sunt nervoși. Datorită acestor factori, turismul se va dezvolta, chiar dacă va fi reorientat către turismul intern sau extern, sanatorii, excursii de weekend. Recreerea a devenit o necesitate la fel de importantă ca și hrana.

Câteva întrebări de la potențialii clienți: Cum pot alege o agenție de turism de încredere?

Ar trebui să căutați o marcă care se află pe piață de cel puțin 4-5 ani, adică care a trecut printr-o pandemie și încă funcționează. Acesta este cu siguranță un indicator bun. De asemenea, ar trebui să citiți recenzii; acestea nu mint. Dacă o agenție de turism are peste 100 de recenzii și un rating de peste 4,5 din 5, atunci puteți avea încredere în ea. De asemenea, acestea trebuie citite cu atenție – în recenziile veridice, clienții atașează fotografii.

La ce să atragem atenția atunci când alegem un hotel?

În primul rând locația, în al doilea rând recenziile. Înainte de a alege o vacanță, clienții ar trebui să se întrebe „ce așteaptă de la o vacanță? Răspunzând la această întrebare, cu siguranță vor găsi un tur care să le satisfacă nevoile. La cererea „Vreau să mă odihnesc în așa fel ca să nu mă atingă nimeni”, agențiile aleg un loc liniștit, o plajă, o zonă de parc. Pentru „Vreau să mă relaxez, să mă distrez, să mă plimb”, o stațiune zgomotoasă și plină de divertisment este potrivită.

Unii oameni călătoresc o dată sau de două ori pe an, așa că trebuie să aleagă hotelul cu grijă.

Citiți, de asemenea

bazadedate

Vei fi interesat de

alocapitala
Intertext ro DI-4356
Chișinău
cer senin
31.1 ° C
31.2 °
31.1 °
89 %
4kmh
0 %
vin
33 °
sâm
33 °
Dum
32 °
lun
31 °
mar
35 °
Tehgaz Grup S.R.L.