”Trei întrebări fără politică” - cu Tatiana Morari

În rubrica ”Trei întrebări fără politică” discutăm cu Tatiana Morari

Scurtă prezentare: Tatiana Morari – directoarea Agenției de publicitate «Makler Plus». După specialitate – programator.  O doamnă fermecătoare și totodată un conducător ferm și sigur. Fiul- programator. Are și o nepoțică adorabilă.

Un interlocutor minunat, fapt de care ne-am convins în timpul conversației.

Prima întrebare:  Tatiana, de mulți ani conduceți un colectiv mare. A-ți avut un prieten - subaltern? Va plăcut acea situație sau poate ați avut complicații?

Răspuns:

Pentru mine serviciul nu este doar îndeplinirea anumitor obligațiuni, afaceri. Petrecem la lucru o mare parte a vieții, de aceea este important să lucrăm nu doar strict conform algoritmului prestabilit, dar și să aducem emoții în ea, să ne depunem sufletul – cât de patetic n-ar suna. Devenim într-un fel anume o familie. Deaceea pentru mine prietenii la serviciu e ceva normal. Pentru mine e o cale mai productivă  de a rezolva întrebări, dacă doriți – mai sigură, fără piedici și obstacole. E important să nu-i permiți prietenului să facă abuz de încredere. Am avut parte de o așa expriență. Dar totuși dacă se întîmplă, e nevoie cît mai curând de a reîntoarce procesului de lucru statu-qvo și de a o face fără presiune. Există și partea opusă cu legătura reciprocă:patronul-prieten nu trebuie să-și împovăreze prietenul-subaltern cu un volum mare de muncă sub sloganul ” îmi ești prieten -  nu mă vei dezamăgi”.

Prietenii trebuie păstrați(zâmbește). Și e foarte important, ca după fiecare sarcină bine îndeplinită să mulțumești și să apreciezi(precum pe toți subalternii), dar să nu crezi că dacă ții prieten și așa va înțelege. Și recompensarea nu trebuie să fie nici mai mică, nici mai mare! Se mai întîmplă: patronul crede ” ca să nu gândească colectivul că dacă e prietenul meu – primește mai mult și lucrează mai puțin”. Cîteodată de la așa gânduri și apar devierile înspre a încărca persoana apropiată ce are un salariu mai mic. Deaceea cel mai dificil e de a păstra echilibrul abordării colective a evaluării lucrului prietenului. De altfel trebuie să alegi sau prietenul, sau serviciul. Slavă Domnului, nu am ajuns să fac așa o alegere(zâmbește).

A doua întrebare: Pentru fiecare patron există un set obligatoriu de calități necesare: cunoștințe profesionale, intuiție, capacitate de muncă, pricepere. Aranjați aceste concepte în ordine descrescătoare în raport cu munca Dvs.

Răspuns:

În general toate calitățile enumerate sunt necesare unui conducător. E greu să le aranjezi, dar voi încerca să le clasific.

În primul rând - cunoștințe profesionale, de altfel poți să dai în bară în orice afacere.

În al doilea rând - capacitatea de muncă. Dar pentru mine capacitatea de muncă nu e  munca din zori până-n seară a câte 20 de ore plus week-endul. Este capacitatea de a îmbina conceptele ca: putință, cunoștințe, pregătire psihologică și, fără de-ndoială, responsabilitatea pentru afacerea ta. De aceea, pentru mine aprecierea capacității de muncă nu se determină prin limitele de timp. Cu toate că da, trebuie să fii gata și la extra program de lucru(râde).

Și, desigur - intuiția. Mulți dispun de capacitățile mai sus expuse, dar neavând intuiție nu toți au devenit oameni de succes...

Priceperea – este calitatea, care ajută în munca de zi-cu-zi, fără doar și poate. Cu atât mai mult când conducătorul este o doamnă, care gestionează o agenție de publicitate(zâmbește).

A treia întrebare: Care este lecția cea mai de preț, pe care a-ți primit-o de la viață?

Răspuns:

Principalul lucru, probabil este că trebuie să înveți toată viața. Am finisat o facultate atât de modernă la moment ”Matematică și cibernetică”  cu specialitatea de programator. A fost momentul prăbușirii Uniunii Sovietice și începutul înființării unor noi state. Și în Moldova noastră mică programatorii nu erau întrebați , căci la putere era vânzarea-cumpărarea, pe când producerea se reducea la zero.  Noi doar începeam să asimilăm calculatoarele personale. Viața își punea condițiile sale și am fost nevoită să mă reprofilez de urgență în machetator...  Ca mai apoi să studiez foarte mult pentru a-mi dezvolta abilități noi. Ca  rezultat, la fiecare trei ani avansam în carieră. Am devenit director în anul 2004. Așa dar, am învățat și voi continua să învăț o viață întreagă.

Practic, fiecare dintre noi într-o măsură oarecare are de a face cu editura  «Makler». Și nici nu ne dăm seama ce muncă enormă depune un colectiv măreț. Și gestionează acest colectiv o doamnă charismatică, pe care nu poți să nu o admiri prin energia, feminitatea și înțelepciunea sa.
Succes în toate, Tatiana!

Ratele de schimb (Banca Nationala)

USD 1 17.5708
EUR 1 19.7469
RON 1 4.1736
RUB 1 0.2790

Meteo (Chișinău)

Lun, 22/07
28.32 °C
763.5626694060916mm
N, 3.6m/s