Trei întrebări fără politică cu Iurie Ambros

Astăzi, la noi întrebări răspunde Iu. Ambros. Despre acest participant la dialog putem să vorbim mult. Însă vom spune concis: Iurie Ambros – este un cunoscut designer grafic.

Un om fermecător cu un minunat simț al umorului. În acelaşi timp poate să fie foarte ferm în apărarea poziţiei sale artistice.

Întrebare: Design-studio "Ambros" în acest an a împlinit 28 de ani. Principala concluzie, făcută de Dumneavoastră, ocupându-vă de afaceri?

Munca mea nu se poate numi afacere (zâmbește), dar o concluzie clară am tras-o în procesul de comunicare cu un număr mare de oameni de afaceri de succes și nu prea: este ceva extrem de ingrat să renunți la ceea ce ți-a fost dat de sus. Important este să înţelegi acest lucru la timp. Mi-a reușit!  De aproape patruzeci de ani mă ocup de ceea ce-mi oferă o mare satisfacție și sprijin material– designul grafic. Prin urmare, atunci când a apărut posibilitatea de a deschide o întreprindere privată, îndoieli cu privire la acest gen de activitate nu am avut. Astfel la 24.07.1990 a fost înregistrată în premieră în Republica Moldova o întreprindere privată Design Studio "Ambros" S.R.L. În timpul înregistrării funcţionarii de atunci aşa şi nu au înţeles până la urmă de ce mă voi ocupa în "cooperativa mea" (râde). Iar activitatea de bază a întreprinderii și atunci, și astăzi sunt proiecte în domeniul de design grafic și publicitate.

Întrebare: Ce calități credeți că trebuie să aibă un designer?

Aici sunt două componente.  Pe de o parte, sunt importante individualitatea (în primul rând), profesionalismul, fără îndoială - intuiția, gustul, lipsa daltonismului. Pe de altă parte, trebuie să fie prezent începutul filozofic, capacitatea de a asculta și de a înțelege clientul, de a identifica  prioritățile sale gustative, de a afla cât mai mult despre profesia lui, despre tendințele de afaceri de care el este ocupat, de a stabili cu exactitate "anamneză" (termenul medical, dar foarte potrivit), de a determina clientul să poartă o conversație sinceră. Având combinația tuturor acestor calități, succesul este garantat în proporţie de 97%.

 97%? Sunteți perfecționist?

Perfecționismul – este o componentă integrantă a profesiei mele. În fiecare lucrare finalizată, transmisă clientului, întotdeauna există loc pentru perfecţionare, ca în orice "produs", creat de către reprezentant al oricărei profesii de creaţie. Este important să te opreşti la timp, deși este greu de făcut acest lucru – un sentiment asemănător patimii.

Dar și experimentele în specialitatea mea sunt necesare. Voi numi asta spirit inovator, deși uneori, acest spirit aduce unele momente neplăcute (de multe ori în discuţii destul de aprinse cu colegii). În meseria mea este important să câştig aprecierea clienților, dar în primul rând – colegilor mei de breaslă. Iată de ce încerc să nu pierd ocazii să vizitez expoziții și concursuri de specialitate - este un lucru care te inspiră, indiferent de rezultat.

Întrebare: Creaţia și clientul. Este dificilă interacțiunea?

Cu regret, spre deosebire de "artiști liberi" un designer grafic , uneori, trebuie să se lase condus de clientul său (costuri de profesie), astfel, "punându-şi cuţitul în gât". Ca să fie mai puţine astfel de momente, dureroase pentru ego-ul creativ, este necesar să atingem o relație sinceră, de încredere între designer și client. Cu regret, nu toți clienții îşi imaginează până la capăt, chiar și superficial, esența și complexitatea muncii noastre. Însă atunci când există o înțelegere reciprocă, apar nişte lucrări de care eşti mereu îndrăgostit, şi nu contează câţi ani au trecut. Drept exemplu serveşte logo-ul fabricii "Bucuria", elaborat de mine în 1994.  Logo-ul a fost realizat în mare parte datorită directorul întreprinderii – Viaceslav Rojco. Cu mici modificări, logo-ul este folosit și astăzi.

Specialitatea de designer grafic, cu siguranță, este un sector rodnic (nu mă refer la componenta financiară). Nespus de frumos este să vezi rezultatele muncii tale, în formă de învelișuri şi ambalaje "plimbând" pe străzile orașului, logouri acțiunilor sociale, produse cu designul tău pe rafturile magazinelor, lucrări de publicitate...

Este îmbucurător faptul că specialitatea de designer grafic nu are o vârstă de pensionare, este doar important să nu rămâi în urma tendințelor şi trendurilor actuale. Cu toate acestea, în orice profesie este necesar să te perfecţionezi şi "să fii cu nasul pe sus", neuitând în acelaşi timp de individualitatea ta.

Paginile din rețelele sociale ale lui Iurie vor spune cu mult mai mult… Propunem să le vizitați.

    Yuri Ambros

   ambroscollective

Ratele de schimb (Banca Nationala)

USD 1 17.2668
EUR 1 19.6453
RON 1 4.2218
RUB 1 0.2598

Meteo (Chișinău)

Dum, 16/12
-1 °C
769mm
E, 7.2m/s