Studiul de Măsurare a Traficului și Audienței pe Internet (SMTAI/gemiusAudience) – Cine? Cum? Ce?

Cine realizeaza studiul propriu-zis?

Agenția de cercetare Gemius, originară din Polonia și care momentan operează în peste 30 de țări (în Europa și Orientul Mijlociu). Gemius realizează măsurarea audienței online în Moldova din februarie 2012. Compania a fost desemnată furnizor oficial al măsurării audienței online de către Asociația Biroul de Audit al Tirajelor și Internetului, organizație necomercială, constituită prin asocierea persoanelor juridice, a caror activitate este legată de industria de media și publicitate. Asociația este constituită în scopul măsurării independente și obiective a indicatorilor de performanță a diverselor produse media în funcție de criterii convenționale, standardizate la nivel național.

Cine participa in studiu?

Cele mai importante site-uri din Republica Moldova și peste hotare. Pe aceste site-uri navighează zilnic circa 73% din internauții din Republica Moldova (1,54 mln cu vârsta 15+ ani). Vezi aici lista celor site-urilor participante. Cele mai importante agenții de publicitate. Vezi aici lista agențiilor participante.

Cum se măsoară audiența (ce metodologie este utilizată)?

Utilizăm metodologia hibridă, dezvoltată de Gemius, care combină mai multe componente de cercetare, cum ar fi:

- Date - Site centric - sistem care colectează date "brute" de trafic Internet pe site-urile web participante la studiu.

- Chestionare Online – sondaj pe baza chestionarului standardizat via Internet a unui grup reprezentativ de utilizatori de Internet pentru determinarea profilului socio-demografic, preferințelor de consum și comportamentului pe Internet.

- Date Offline (studiu structural) - un studiu independent care descrie datele demografice ale populației de utilizatori de Internet la nivel național.

Studiul de audiență folosește o metodă dovedită de selectare a eșantioanelor și tehnici de modelare statistică pentru a combina date din cercetările constitutive. Rezultatele studiului oferă pieții de media și publicitate date complete despre numărul de consumatori care utilizează internetul în țară și profilul lor socio-demografic.

Cum se livrează rezultatele studiului?

- Livrarea rezultatelor de trafic se realizează prin www.trafic.md, care oferă acces în timp real la toate rezultatele de trafic colectate de sistemul de măsurare, pentru toate site-urile măsurate. Sunt disponibile toate metricile de trafic, cu excepția rezultatelor referitoare la audiență.

- Clasamente tehnice – www.ranking.md, rezultate care ajuta în mod special administratorii paginilor web (a companiilor și editorilor web) să adapteze site-urile la noi trenduri ale pieții.

- Rezultatele de audienta - http://www.md.audience.gemius.com, cifre de “audience reach” pentru site-urile măsurate (audience reach - numarul total de persoane în % fata de 2,13 mln, susceptibile de a intra în contact cu site-ul respectiv).

Accesarea rezultatelor de audiență se realizează prin intermediul gemiusExplorer, o aplicație specializată pentru vizualizarea datelor de audiență, realizarea și evaluarea planurilor de media (targetare).

Care sunt cele mai importante date/rezultate livrate către beneficiari?

Pentru fiecare site separat cât și agregat pe editori (ce dețin mai multe site-uri în studiu), profilul vizitatorilor site-ului:

  • Vârstă
  • Sex
  • Tipurile de computer folosite în general
  • Dispozitivele folosite pentru a accesa internetul
  • Experiența în utilizarea internetului
  • Frecvența de utilizare a internetului
  • Mărimea gospodăriei
  • Copii sub 15 ani și intervalele de vârstă
  • Limba principală în comunicarea cu familia
  • Educație
  • Ocupația principală
  • Venitul net personal
  • Venitul net al gospodăriei
  • Responsabilitatea pentru cumpărături în familie
  • Frecvența cumpărăturilor online
  • Tipuri de informații căutate pe internet
  • Servicii accesate pe internet
  • Regiunea/Oraș/Sat
  • Preferințe de consum: intenții de cumpărare produse, intenții de cumpărare servicii

Metrici media specifici calculați pentru perioade cu rezoluție minimă de 1 zi și rezoluție maximă de 1 lună:

  • Afinitatea site-urilor în raport cu Target group-ul
  • Compozitia audienței site-urilor în raport cu Target Group-ul
  • Compoziția Afișărilor de Pagină a site-urilor în raport cu Target group-ul
  • Timpul petrecut pe site-uri în raport cu Target group-ul
  • Valori medii ale compozitiei audienței, afișărilor de pagină și timpului petrecut
  • Duplicarea audienței între 2 sau mai multe site-uri sau grupuri de site-uri

Care este periodicitatea actualizării datelor de audiență?

Datele de audiență se livreaza cu periodicitate trimestrială (4 “valuri” de măsurare pe an).

Care este procedura de participare?

  • Compania (editor web sau agenție de media) aderă la Asociația BATI
  • Compania semnează un contract de participare la SMTAI
  • În cazul Editorilor Web, compania primește scripturile de monitorizare ce se inserează în website-ul monitorizat conform specificațiilor tehnice.

Ratele de schimb (Banca Nationala)

USD 1 17.4143
EUR 1 19.3507
RON 1 4.0695
RUB 1 0.2721

Meteo (Chișinău)

Sâm, 19/10
6.85 °C
763.5626694060916mm
SE, 1.3m/s